Welkom op de blog. Klik op "read more" onderin of op een fotopagina.

NIEUW TELEFOONNUMMER   

+525518162573
uiteraard ook voor whatsapp!! 


 mijn oude nummer +31626776034 is weer in gebruik !!! per 07-12-2021

 
18 november  vlieg ik via Madrid in Spanje, waar ik 1 nacht blijf, naar Mexico-Stad.
Mexico is zonder problemen binnen te komen (op dit moment) dus ga ik daar de zon opzoeken. Een beetje rondreizen langs steden en stadjes en af en toe aan het strand een leuk onderkomen zoeken om uit te rusten van het harde werken......
 
Ik sla me er wel doorheen  :)
 
Ik hou jullie hier af en toe op de hoogte van het wel en wee.
 
tot...... 
 
 
ach...  zomaar even een stukje van de Belgische overheid wat betreft Mexico
 
Geld - Documenten - Sieraden - Kleding
  • Neem alleen de strikt nodige geldsommen of kredietkaarten mee.
  • Houd altijd een paar pesos (500 MXN) bij u om potentiële agressors voldoening te geven.
  • Gebruik voor geldopnames automatische geldautomaten binnen een bankkantoor voorzien van een veiligheidssysteem. Eveneens is het mogelijk geld af te halen aan ATM-automaten in supermarkten. Laat het afgehaalde bedrag nooit zien.
  • Het is afgeraden geld te wisselen in wisselkantoren, vooral niet op de internationale luchthaven van Mexico-Stad waar criminelen in groep handelen en buitenlanders volgen, zelfs met de wagen, om hen vaak gewelddadig te beroven.
  • Laat alle documenten en waardevolle zaken achter in de kluis van het hotel. Neem geen paspoort mee, maar een kopie.
  • Onthoudt u zich van het dragen van sieraden, kostbaarheden of merkkleding en leg deze in een kluis of op een veilige plaats.
  • Aanvaard geen drankjes van vreemden: bepaalde criminelen gebruiken drankjes die verdovende middelen bevatten om hun slachtoffers gemakkelijker te beroven.
  • Verleen nooit informatie over uzelf of uw naasten aan vreemden en draag geen persoonlijke foto’s noch telefoonnummers van familieleden: dit kan bij een express-ontvoering dienen als afpersmiddel voor geld of chantage.
  • Sluit ramen en deuren van voertuigen en neem nooit lifters mee. Doe zelf evenmin aan autostop noch aan wildkamperen.
  • Wat het gebruik van taxi’s betreft, zie het punt Transport.

 

verder valt het wel mee hoor :)

 

Gelukkig hebben ze op het vliegveld loopbanden.......


 Richting Mexico ...

 Amsterdam Madrid liep niet echt soepel en bij de Airbnb komen ook niet, maar ik zit nu te wachten tot ik het vliegtuig naar Mexico-stad in kan om 14.55uur

Dan nog ongeveer 15 uur vliegen en dan staat de taxi klaar. (Hopen we 😁)


De vlucht  was lang, maar met een beetje slapen en ouwekleppen met 5 jongens uit een dorpje naast New Castle, die op weg waren naar een festival in Cancun........., kijken naar films en luisteren naar muziek kwamen we aan op Mexico Airport.

Tja, toen wachten tot we eruit mochten, wachten met een paar honderd man,meerdere vluchten, om door de douane heen te komen.
Maaaaaar ik zag gelukkig direct de dame met mijn naam op het bord dus....... kon ik in de rij staan wachten op een taxi! Normaal loop je direct mee naar de taxi die je hebt besproken!!

 Goed, naar het motel. Ik had al een vermoeden dat het niet helemaal een normaal motel was, maar de spiegels aan de wanden en het plafond zeiden genoeg. De volgende morgen dus maar naar een kamer dichter bij het centrum.

 Die kamer was wel 2 keer zo groot en was duidelijk het domein van iemand die hem verhuurde. Niks mee mis, maar de beloofde keuken was er niet, de "badkamer" verdiende eigenlijk de naam niet en om het licht aan of uit te doen moest je de blote uiteinden van 2 snoertjes op elkaar leggen.

Op het bed lagen geen lakens maar 3 dekens waar je op en onder kon liggen. op de vraag of ook lakens waren werd geknikt,mmar gezien heb ik ze niet.
Nou ja, dat was nog niet zo erg allemaal,maar in de late avond en de nacht kwamen de medebewoners van het pand, volgens mij een verbouwde opslagplaats, thuis,onder het genot van bier, marihuana en harde muziek.
Ik dacht niet dat het zin had om hun er op aan te spreken vanwege de taal en misverstanden,maar heb diep adem gehaald zodat de wietdampen hielpen om een beetje te slapen.
 Ook allemaal nog niet zo erg, bleek de volgende dag. 
Ik had een taxi genomen van een metrostation in de buurt, want was al een paar keer verkeerd gelopen en gestuurd, en moest 25 pesos betalen, 1 euro.....
Die had ik niet dus ik zei de chauffeur even te wachten. 2 minuten later kwam ik terug en was de taxi weg. op zich niet zo erg, maar mijn rugzakje lag er nog in!! En in mijn rugzak mijn mobiel, mijn tablet, mijn camera en ..... mijn paspoort. **!!!GVD Stom van mij natuurlijk,maar ik had lekker met hem gekletst en het leek een geschikte gast.
De dame waar ik het geld van had geleend belde meteen de politie, die met 2 wagens en 4 man kwamen. Maar ja, meer dan camerabeelden opvragen en kijken konden ze niet. Dus tot nu toe is er nog niks terug. En ik denk ook niet dat iknog iets terug zie. Maar ja, dan begint het gedonder.
 Telefoon weg, geen nummers meer van iedereen. Tablet, erg vervelend. Camera, shit. Paspoort.... hotel inchecken.... reizen... niet dus.... in het paspoort een bewijs dat je het land bent binnen gekomen...boete als je het land weer verlaat of onderweg als je gecontroleerd wordt.
 En wat kleinere dingetjes die je kwijt bent, wat vervelend is.

67 Ondertussen maar een telefoon gekocht,met camera 😁, een tablet om wat normaler dit soort dingen te schrijven en de ambassade bezocht voor een nieuw paspoort. En dat werkte tot mijn verbazing zeer goed. Formulier invullen, pasfotos laten maken, 3600 pesos betalen en maandag krijg ik het paspoort waarschijnlijk.

 Ondertussen ben ik van de kamer verdwenen en zit op een heel andere kamer. Zie fotos.
Ik moet dus nog wel in ieder geval tot dinsdag in Mexicocity blijven en ik weet eigenlijk niet wat ik ga doen.
En dat heeft ook te maken met wat ik om me heen zie. Zwervers, bedelaars en werkelijk tonnen chinese klerezooi die in alle straten wordt verkocht. Vooral omdat kerst weer aanbreekt en iedereen het gezellig wil maken.
 En daar bovenop liep ik vanmiddag naar het paleis van de kunst en daarvoor was een tentenkamp.
Daar zaten mensen uit de omgeving van Oaxa,waar door de politie en het leger een bus met studenten was aangehouden.
 Alle studenten, 30, zijn nooit meer teruggevonden op 8 na die vermoord waren.
De overheid, het leger en de politie heeft geen donder gedaan om duidelijkheid te geven en het sterke vermoeden is dat de bussen vol cocaine zaten, op weg naar Amerika.
De familie van die studenten willen daar blijven tot er duidelijkheid is. Ik kon niet meer doen dan wat financiele onder steuning geven en wens ze sterkte. Toevallig ben ik een boek aan het lezen van een amerikaanse schrijver/journalist van toen 77 die 4 jaar geleden door mexico reisde. Hij had ook dit verhaal opgeschreven.

Maar goed, ik ben in ieder geval nog hier tot 30 november en zie wel wat ik doe. Zondag wordt de marathon van Mexico hier gelopen, dus in ieder geval spektakel

Woensdag 1 december....

Nou, het was me het weekje wel. Organiseren en nog eens organiseren. 

Eerst een bezoek aan de ambassade. Dat ging eigenlijk erg vlot. Even papieren invullen, foto's laten maken, kopie rijbewijs, die had ik nog...., En een weekje daarna kon ik het paspoort ophalen. En natuurlijk 3600 pesos betalen.

Maar toen begon het gedonder. Email installeren op de nieuwe mobiel.... Wachtwoord niet herkend. Contact met aanbieder, oplossingen... Moeilijk moeilijk.
Betalen met creditcard, kontrole via ingapp die er niet was. Oplossing naar huisadres vanwege privacy.
 
Ik wilde eigenlijk wel naar huis, ticket betalen kon niet.
Corona QR-code, ook weg (had ik ook afgedrukt).
 
Maar gelukkig, 😁 soms zijn kinderen ook wel handig om te hebben 🤗😘, dus Alya, die woont het dichtste bij, heeft een boel gedaan, van brievenbus leeghalen tot geld op rekening gestort en tickets gekocht.
En dat betekend dat ik, als alles goed gaat, zondag weer thuis ben.
De lol is er op dit moment af om verder te reizen, dus ook al is het weer in Nederland niet echt aantrekkelijk, ik trek wel een extra onderbroek aan.
Och, en wie weet, er zijn nog genoeg plekjes op deze aardkloot.
Tot........
Er is nog een fotopagina 3 toegevoegd 
 
 MAAR....... ik heb nog wel mijn pet 😆
En fotopagina 4 is er ook
 
 

Reacties